piątek, 14 grudnia 2012

Marketing na Facebooku, czyli coś nowego

Ostatnio zainteresowałem się Social Media, a dokładniej marketingiem na Facebooku. Różne są formy docierania do klientów, a najprostszym z nich (i jednocześnie najtańszym) jest założenie fanpage'a, na którym można zamieszczać różne informacje. Zdobywanie nowych fanów to jedno, ale zupełnie innym tematem jest pytanie: co decyduje o tym, że zamieszczane aktualności są w ogóle oglądane przez nich?

News Feed - to jest właśnie to, co pojawia się każdemu użytkownikowi Facebook'a. FB stworzyło algorytm, który decyduje zarówno o tym co pokazać danej osobie, jak i w jakiej kolejności. W efekcie może się okazać, że znacznie rzadziej widzimy rzeczy zamieszczane przez niektórych naszych znajomych, a zamieszczane przez innych - znacznie częściej. Jak ten algorytm wygląda. Składają się na to dwa elementy:

1. Częstotliwość interakcji, jakie dochodzą pomiędzy jednym a drugim użytkownikiem (do tych zalicza się również fan page).
Jeśli osoba A częściej komentuje, klika "lubię to" czy udostępnia na własnej tablicy aktualności zamieszczane przez użytkownika B, to w efekcie znacznie częściej (i wyżej) aktualności użytkownika B będą pojawiać się News Feedzie użytkownika A.

2. Częstotliwość interakcji, jakie zachodzą pomiędzy użytkownikiem publikującym, a innymi użytkownikami.
Jeśli osoby C, D ... częściej wchodzą w interakcje z aktualnościami użytkownika B, to zwiększa się szansa pojawienia się ich w News Feedzie użytkownika A.

Zasady te dotyczą nie tylko bieżących aktualności, ale także przyszłych.

Jest również negatywny efekt interakcji. Jeśli często zdarza się użytkownikom usuwać aktualność z tablicy czy oznaczać jako spam, to kolejne nasze aktualności będą pojawiały się na ich News Fedzie znacznie rzadziej. Ale nie tylko ich, również innych użytkowników.

Wniosek
Jaki wniosek należy wyciągnąć z tej wiedzy. Moim zdaniem może być tylko jeden: od samego początku należy dbać o jakość aktualności zamieszczanych na naszym fanpage'u. Dzięki ich atrakcyjności nie tylko zdobywamy kolejnych fanów, ale także zwiększamy ilość wyświetleń wśród tych, których posiadamy. A skoro mamy zdobywać nowe lajki, nasze newsy muszą pojawiać się na News Feedach fanów.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz